Retur & Ångerrätt

Spirit of the Nomad
Följ oss gärna på våra sociala medier

Change currency

 RETUR & ÅNGERRÄTT 

Så fort du har beslutat dig för att retunera din order eller delar av den,
maila oss inom 14 dagar efter du fått din leverans,
Följ nedan steg.




Har jag någon ångerrätt?

Absolut. För produkter du köper på vår webbplats gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela detta till oss inom 14 dagar från det att du eller någon av dig angiven person, tagit emot den beställda produkten (ångerfristen).

För detaljerade villkor och information om ångerrätten, vänligen se nedan.
Om du ångrar ditt köp och vill ha full återbetalning för produkten, får du inte hantera produkten i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Skulle du hantera produkten utöver detta har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag som motsvarar vad produkten minskat i värde på grund av sådan hantering. För den typ av produkter som vi säljer minskar värdet normalt till noll om du bryter förseglingen. På motsvarande sätt gäller ångerrätten över huvud taget inte för produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl.

Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande om det till oss. För en smidig hantering rekommenderar vi dig att maila oss på order@spiritofthenomad.com. För snabbast hantering bör du ange så mycket information om din beställning som möjligt i meddelandet; ditt namn, adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer,
e-postadress och vilken produkt ordern avser.


För att du ska hinna utöva sin ångerrätt i tid räcker det att du sänt ett meddelande om att du vill utöva ångerrätten innan ångerfristen löpt ut.
Vill du returnera produkten ansvarar du för produktens skick efter det att du har mottagit produkten samt under returfrakten. 

Vi rekommenderar att produkten skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Produkten ska skickas i retur inom 14 dagar.

När du utövar din ångerrätt kommer vi att betala tillbaka det belopp som du betalat för produkten. På det belopp som ska återbetalas har vi rätt att dra av en summa motsvarande produktens värdeminskning (se ovan).  

Vi betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum då vi tog emot din meddelande om utövande av ångerrätten. Vi får dock vänta med återbetalningen till dess att vi tagit emot produkten eller du har visat att produkten har sänts tillbaka. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde vid sin beställning, om inte annat överenskommits eller om det finns hinder för sådan återbetalning. 

Reklamation

Kan jag reklamera en produkt och hur ska jag gå till väga?

Vi strävar alltid efter att du som kund ska känna dig nöjd med ditt köp eller de tjänster vi utfört. Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera ditt köp till oss inom tre år från att du tagit emot din vara. Om du vill reklamera en produkt ska du göra det så snart som möjligt efter att du upptäckt felet genom att kontakta oss. För att en reklamation ska vara giltig behöver den göras inom rimlig tid efter att du märkt eller borde ha märkt felet.
Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.

Om din reklamation är gjord i rätt tid och fel på produkten föreligger enligt konsumentköplagen skickar vi ut en ny produkt. Om vi inte kan ersätta produkten av någon anledning återbetalar vi istället vad du har betalt för produkten plus eventuella avgifter du har betalat.
Skulle felet vara av väsentlig betydelse för dig har du alltid rätt att häva köpet.

För att anmäla att en vara du beställt från oss är felaktig eller trasig rekommenderar vi att du kontaktar oss på order@spiritofthenomad.com. Du är självklart välkommen att kontakta oss även om du har andra frågor
eller synpunkter på ditt köp eller våra produkter.


Skulle vi inte lyckas hitta en lösning och du vill föra ärendet vidare kan du hänvisa tvisten till Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller via adress Box 174, 101 23 Stockholm. Det finns även en möjlighet att använda sig av EU:s onlineplattform för att lösa tvister om köp utförda online. EU:s onlineplattform nås via http://ec.europa.eu/consumers/odr/.